blog-post

9 valkuilen die je als coach moet vermijden

Is een ‘waarom vraag’ een goede vraag? In de coachpraktijk draait het om het stellen van de juiste vragen. En dan vooral hóe je die vragen stelt. Het perfect toepassen van gesprekstechnieken is niet het belangrijkste.  ‘Als je de volgende valkuilen maar uit de weg gaat’, aldus docent Anne Marie van Bilsen in de studie Kindercoaching. Hier zijn enkele valkuilen die ze aanstipt:
 
Valkuil 1: Inkleuren
Wat jij ziet en vindt is nog geen waarheid. Kijk naar de feiten en probeer niet direct te interpreteren. Dus niet: hij huilt dus zal wel verdrietig zijn. Maar wel: hoe vaak gebeurt dit? Stel vervolgens vragen om te achterhalen waarom iemand dit gedrag vertoont.
 
Valkuil 2: Snapte?!
Jouw cliënt denkt niet per se hetzelfde als jij. Ook al is voor jou het probleem kraakhelder, het kan zijn dat jouw cliënt er niks van snapt. Gebruik een andere aanpak die wel aansluit bij de persoon tegenover je.
 
Valkuil 3: Genoegen nemen met het eerste antwoord
Als coach is jouw taak om een goede interviewer te zijn. Vraag door, en stel je vragen telkens op een andere manier zodat je erachter komt hoe het écht zit.
 
Valkuil 4: Wannabe Superhuman
Niemand is perfect, dus jij ook niet. Probeer niet om alles op te lossen. Dat je niet alwetend bent zal je cliënt echt wel begrijpen.
 
Valkuil 5: Je bent teveel piloot
Een van de grootste valkuilen is dat de cliënt volledig meegaat in de richting die de coach wil. Dat werkt averechts. Draag geen antwoorden aan, laat de persoon zelf zijn richting kiezen. Help met de juiste ideeën.
 
Valkuil 6: Stiekempjes advies geven
Het geven van advies is not done in de coachwereld. Toch hebben veel coaches de intrinsieke neiging om advies te blijven geven. Dit gebeurt dan in de vorm van advies verpakt in een vraag. Bijv: Heb je al.. of: Zou je niet…? Alles wat met ja of nee beantwoord kan worden is te herkennen als een verborgen advies.
 
Valkuil 7: ‘Waarom’ vragen
De ‘waarom vraag’ lijkt op het eerste gezicht een goede vraag. Toch is dit niet zo. ‘Waarom vragen’ dragen vaak een oordeel in zich. Degene moet zich ineens gaan verdedigen waarom hij/zij iets gedaan heeft. Zo’n defensieve houding wil je tijdens coaching vermijden.
 
Valkuil 8: De statistieken nalopen
Heel verleidelijk is om gegevens te onderzoeken die niet nodig zijn voor het coachen. Noemt je cliënt  reorganisatie als oorzaak van zijn/haar  burn-out? Heel interessant om de reorganisatie eens onder de loep te nemen maar dit verandert niks aan de situatie van je cliënt.
 
Valkuil 9: Ik bedoel een soort van lange en dubbele vragen weet je wel
Lange vragen zijn niet alleen onduidelijk ze komen vaak voort vanuit je eigen onzekerheid. Daardoor vestigen ze de aandacht op de coach. Woorden die je wilt vermijden zijn: ‘een soort van’ en ‘snap je wat ik bedoel’.
 
Wil je meer weten over het coachingsgesprek? Kijk eens bij onze top 3: Autisme Coach, HSP coach, Burn-out Coach. Of een van onze andere coachingsopleidingen
<

Vorige blog

Pas op: vegetarische instinkers
>

Volgende blog

Heb jij het in je om 100 te worden?
Share This Article If You Liked It :)